Bjerget, Viborg

Velkommen til Bjerget

På Bjerget bliver der produceret smågrise og slagtesvin. Nogle af grisene bliver solgt til et andet landbrug, andre bliver opfedet på Bjerget. På gården bor Christina og Kim Sejersen, der begge er uddannet landmænd. Sammen har de børnene Martin, Ole, Søren, Rasmus, Lykke og Peter. Der er i alt syv ansatte på bedriften og også en ung pige i huset.

Landmanden

”Hej, vi hedder Christina og Kim, og vi er landmænd her på Bjerget! Vi har drevet landbrug her siden 1996. Det bedste ved at være landmand er det frie liv med naturen og dyrene, og en hverdag hvor der aldrig er to dage, der er ens. Landmandslivet er fyldt med nye udfordringer hver eneste dag.”

Dyrene og markerne

Der er 1.050 søer på gården. Søerne producerer 31.500 smågrise om året. De 23.500 bliver opfedet på gården og solgt til slagteriet, når de vejer omkring 100 kilo. De sidste 8.000 bliver solgt til et andet landbrug, når de vejer omkring 30 kilo. Udover grisene er der marsvin, kaniner, ænder, høns og to heste på gården.

Der hører 420 hektar jord til Bjerget. Christina og Kim forpagter derudover 90 hektar jord. Alt i alt svarer det til næsten 1020 fodboldbaner. På markerne dyrkes korn og raps. Kornet bliver brugt til foder, og rapsen bliver solgt til et grovvareselskab. Her bliver det brugt til olie.

Skoler i Silkeborg eller Viborg Kommune kan søge om tilskud på max 1000 kr. til transport i forbindelse med gårdbesøg. Kontakt Lise Jensen, Landboforeningen Midtjylland, på tlf. 3050 0636 eller mail lje@lmo.dk.

UDFYLD AFTALE Ring først til Christina Sejersen på 40360767 og lav en aftale.

- slagtegrise

Christina Sejersen