Om os

Piger og ensilage

Skole, Landbrug & Fødevarer er en enhed under Landbrug & Fødevarer. Vi sørger for, at skoleelever kan komme på landet og se, hvor den mad, de spiser, kommer fra. Det gør vi sammen med lokale landbo- og familielandboforeninger, små og store fødevarevirksomheder og ikke mindst hundredevis af landmænd, der alle lægger en stor frivillig indsats i skoletjenesten. Vi er finansieret af Landbrug & Fødevarers kernemidler (kontingent fra alle medlemmer) samt støttet af Landbrugslotteriet. Landbrug & Fødevarers skoletjeneste har eksisteret siden 1976, hvor det tidligere Landbrugsraadet sendte den første klasse på gårdbesøg.

Skole, Landbrug & Fødevarer inviterer til Åben Skole

Knap 300 landmænd fordelt over hele landet er skoleværter. De åbner deres stald, viser rundt og fortæller om arbejdet, dyrene og livet på landet. Det gør de for at give eleverne en dag med lyde, dufte, dyr der kan ses og mærkes, frisk luft, marker og store maskiner. Vores skoleværter er landmænd, der brænder for deres erhverv, er stolte af det, de laver, og rigtig gerne vil vise det frem. De vil gerne dialogen, og de mener, at det kun er godt for alle, hvis flere ved mere om, hvor maden kommer fra.

Et gårdbesøg er et tilbud til den Åbne Skole. På skole.lf.dk kan lærere finde landmænd, booke besøg og bestille materialer til undervisningen. Vi udvikler løbende nye læremidler om dyr, mad, natur og landbrug. Meget er gratis, noget koster lidt. Meget udvikler vi selv, og noget udvikler vi sammen med andre. Danmarks Naturfredningsforening, Fødevarestyrelsen og Zoologisk Have eksempelvis.

Hvem er Landbrug & Fødevarer?

Landbrug & Fødevarer er erhvervsorganisation for landbruget, fødevare- og agroindustrien. Med en eksport på 166 milliarder kroner årligt og 186.000 beskæftigede repræsenterer vi et af Danmarks vigtigste eksporterhverv. Ved at nytænke og synliggøre erhvervets bidrag til samfundet sikrer vi vores medlemmer en stærk placering i Danmark og globalt.

Læs mere om Landbrug & Fødevarer her.