Træden Højgård, Brædstrup

Velkommen til Træden Højgård

På Træden Højgård bor Klaus og Henriette og deres to børn Valdemar og Signe. Klaus er 2. generation på gården og overtog gården i 2014.

Ud over en hund og fem katte er der en kvæg så langt øjet rækker på Træden Højgård. Hver dag sørger 5 malkerobotter for, at de 350 køer bliver malket. Til sammen giver køerne omkring 12.000 liter mælk hver eneste dag. Mælken bliver opbevaret og holdt kold i store tanke. Tankbilen fra Arla kommer dagligt til gården for at hente mælken og køre den til mejeriet.

Ud over de ca. 350 køer der også ca. 300 kalve og ungdyr i stalden på Træden Højgård. Klaus har tre ansatte og 3 ungarbejdere til at hjælpe med at passe dyr og marker.

De mange køer og kalve spiser en hel del. Majs og græs i store mængder. Klaus og hans ansatte dyrker foderet selv. Til gården hører der 360 hektar jord. ­En hektar (ha) er et areal på 100 x 100 meter, dvs. 10.000 m2 hvilket er ca. lige så stort som to store fodboldbaner. Ud over græs og majs dyrker de også hvede og rug. Kornet bliver solgt.

Træden Højgård er ved at anlægge et SPOR på jorden omkring gården, sådan at gården inden længe kan blive en Læring i landskabet-gård. Det vil sige at skoleklasser kan komme på besøg og opleve og lære om marker og natur og om hvordan landmanden arbejder som naturforvalter. Se mere om Læring i landskabet her: laering-i-landskabet

Der er mulighed for at komme hertil med offentlig transport. Nærmeste stoppested ligger 3 km herfra.

Har I brug for transport i forbindelse med gårdbesøget? Bustransporten betales af Østjysk Landboforening. Kontakt Jørgen Skov Nielsen fra Østjysk Landboforening på telefon 2518 5693 eller mail jsn@velas.dk og hør mere.

UDFYLD AFTALE Ring først til Klaus Nielsen på 22140412 og lav en aftale.

- mælk

Klaus Nielsen