Pebringsgaard, Horsens

Velkommen til vores landbrug

Her på Pebringsgaard bor vi, Jane og Jeppe Mouritsen. Vi har boet her siden 1989, og vi driver en konventionel æg- og planteproduktion. Æggene er rugeæg, som bliver brugt til udrugning til slagtekyllingeproduktion, og æggene sælges til rugeriet DanHatch.

Gården gennemgik en større renovering i 2016, så alle bygninger udnyttes til vor tids moderne landbrug, og vi har et moderne veje- og pakkeudstyr til at håndtere æggene. Når I besøger os, kan I se hønsene fra et besøgsrum.

Vi vil gerne bidrage positivt til lokalsamfundet med vandrestier langs med vores marker, vi sår blomsterstriber på vores arealer, vi har hjemmesalg af æg, og vi glæder os til at byde besøgende velkommen.

Dagligdagen på gården

I vores produktion er der omkring 30.000 høns, som tilsammen producerer 5-6 mio. rugeæg pr. år.

Vi har 3 ansatte til at hjælpe med det daglige arbejde både i stalden og på markerne. Vi dyrker 210 hektar jord, og på markerne er der hvede, havre, byg, raps og græsfrø. Kornet bruges til foder til hønsene, græsfrøene bliver solgt og brugt til frø til græsplæner. Rapsen bliver til madolie, margarine og brændstof.

I markbruget udnytter vi GPS-teknologi ved gødskning og sprøjtning af markerne.

Transport

Har I brug for transport i forbindelse med gårdbesøget? Bustransporten betales af Østjysk Landboforening. Kontakt Jørgen Skov Nielsen fra Østjysk Landboforening på telefon 2518 5693 eller mail jsn@velas.dk og hør mere.

Nyt undervisningsmateriale om æg og kyllinger

Vores nye undervisningsmateriale om æg og kyllinger henvender sig til 3.-6. klassetrin. Du kan bestille gratis klassesæt af Æg og kyllinger, hvis du og din 3., 4., 5. eller 6. klasse skal besøge Pebringsgaard.

Book dit besøg via formularen i højre hjørne og bestil herefter trykte eksemplarer af hæftet her. Vær opmærksom på, at hæftet også findes som PDF til gratis download.

UDFYLD AFTALE Ring først til Jeppe Mouritsen på 40573070 og lav en aftale.

- Ægproduktion

Jeppe Mouritsen