Amalieborg, Skanderborg

Brug alle sanser på Amalieborg

Når vejret er klart, kan man se Ejer Bavnehøj fra Erik Jensens gård Amalieborg. Hvis det er mere tåget, kan man i stedet kigge efter fasaner og rådyr eller specielle planter. Erik Jensen er god til at spotte dyr og planter og fortælle om dem, for han får et kick ud af at være i naturen: ”Jeg er helt væk i naturen med alle dens dufte, farver og lyde. Det er pragtfuldt”, siger han og mener, at Amalieborg bestemt ligger på en af Danmarks smukkeste pletter.

Den firlængede gård har rødder tilbage til 1860’erne, og Eriks familie kom til gården i 1956. Derfor kendte han også gården ud og ind, da han overtog den fra sine forældre i 1997. Han ved stadig, hvor de gode klatretræer er, og hvor det er bedst at bygge hule. I dag sejler han dog mere i kajak, end han klatrer i træer.

Fortællelyst

Erik har 60 køer. De producerer omkring 1.600 liter mælk om dagen! Mælken bliver solgt til Arla. De fleste af Eriks køer er sortbrogede, men der er også nogle få rødbrogede køer i blandt. Det ser flot ud, mener Erik. Der er også kalve, kvier og tyre på gården, så i alt har Erik 170 dyr på stald. En ko kan sagtens æde 70 kilo foder på en dag, eller hvad der cirka svarer til vægten af to ti-årige børn.

Så udover arbejdet med at fodre, malke og muge ud, skal Erik og hans medhjælper også sørge for at få dyrket en masse foder. Derfor er der også majs, roer, byg, hvede, græsfrø, raps og græsmarker til køerne på de 100 hektar, som Erik har under plov.

Og han går meget op i at vise det hele frem til alle, der vil vide noget om livet på landet i dag: ”Jeg elsker at fortælle om det, vi går og laver på gården. Det er jo det, jeg brænder for”, forklarer Erik.

Alle sanser i sving

Mange synes, der lugter, når de ankommer til Amalieborg. Men der lugter af meget andet end ko-møg og ko-prutter i staldene. Fx ensilage der er en slags syltet græs, som køerne spiser rigtig meget af. Erik synes, at gæsterne skal prøve at nippe og dufte til ensilagen. Den minder nemlig meget om den skarpe smag og duft, man kender fra syltede agurker og rødbeder.

Når Erik har børn med i stalden, lægger de mærke til den stilhed og ro, der er over dyrene. Nogle gange tager han en ko fra, som man kan få lov at prøve at håndmalke, og også kalvenes ru tunger, når de sutter på fingrene, får man lov til at mærke.

Erik beder skoleklasser om at finde nogle spørgsmål, de gerne vil have svar på, inden de kommer på besøg. Det kan natur- og teknik-lærere godt lide, for der er faktisk en del matematik på en gård, hvor man fx kan måle en hektar mark eller en kubikmeter korn op.

Erik har mange andre ideer til opgaver. Det er bare at spørge, når I aftaler besøget.

Der er mulighed for at komme hertil med offentlig transport. Brædstrup bussen kører lige forbi - chaufføren vil gerne stoppe ved indkørslen, hvis man spørger om det.

UDFYLD AFTALE Ring først til Erik Jensen på 23720242 og lav en aftale.

- mælk

Erik Jensen
Vroldvej 137
Vrold
8660 Skanderborg

0 m

Det bedste ved at være landmand er, at det er et meget alsidigt job.

Erik Jensen, Landmand