Heegaard, Galten

Fra ko til smør

Per Beks farfar købte gården Heegaard i Galten i 1941. Siden blev den overtaget af Pers forældre, og nu bor Per og hans kone Bitten på gården. De er dermed tredje generation på Heegaard. På gården bor også Per og Bittens to yngste børn, Ida og Anita. Flemming og Tina er flyttet hjemmefra.

Per er født og opvokset på Heegaard. Da han var lille, satte hans mor ham hos kalvene, når hun skulle have hænderne fri: ”Og så var jeg beskæftiget”, griner han.

En økologisk produktion

Per driver et økologisk landbrug. I stalden går køerne frit omkring og sover i sengebåse. I 2009 ragede Per de gamle staldbygninger ned for at give plads til en ny foderlade. Den gamle foderlade blev lavet om til kalvestald, både for at give kalvene mere plads, men også for at gøre det nemmere for sig selv.

I den nye kalvestald er der nemlig plads til alle kalvene, så Per skal ikke længere skal flytte kalvene mellem de forskellige staldbygninger.

Hjælp fra far

Der hører 72 hektar jord med til Heegaard. På dem dyrker Per græs og majs til køerne. Men han passer ikke selv markerne. Han har et samarbejde med en økologisk planteavler. ”Det eneste, jeg selv skal lave, er hegn”, fortæller han.

I stedet koncentrerer Per sig om at passe køerne. Han bruger fire timer om dagen bare på at malke dem. Per har 100 sortbrogede danske malkekøer og cirka samme antal i opdræt. Opdræt er en fællesbetegnelse for de unge dyr, der endnu ikke giver mælk.

Oplevelser for små og store børn

Per synes, det er sjovt at have besøg af børn på gården. Når Per har skoleklasser på besøg, fortæller han dem, hvad mælken fra hans køer bliver brugt til på mejeriet. Mælken fra Pers køer bliver leveret til Arla. Eleverne kan godt lide at gå rundt og kigge. ”Men deres forældre fortæller, at munden ikke står stille på dem, når de kommer hjem til aftensmad”, griner Per.

Skoler i Silkeborg eller Viborg Kommune kan søge om tilskud på max 1000 kr. til transport i forbindelse med gårdbesøg. Kontakt Lise Jensen, Landboforeningen Midtjylland, på tlf. 3050 0636 eller mail lje@lmo.dk.

UDFYLD AFTALE Ring først til Per Bek på 23659812 og lav en aftale.

- mælk

Per Bek