Bredballegård, Mårslet

Velkommen til Bredballegård

Bredballegård er en del af Jordbrugets Uddannelsescenter Aarhus. Gården repræsenterer et mindre udsnit af det moderne landbrug. Der er jerseykøer i moderne løsdriftstald, løsgående søer samt slagtegrise. Mælken leveres til Arla og grisene til Danish Crown. Der er 30 hektar jord til gården, hvorpå de dyrker forskellige kornsorter m.m. Der hører også et mindre skovstykke og vandrestier til gården.

Bredballegård er udgangspunkt for erhvervsuddannelser indenfor landbrug, dyrepasser og maskinstation. Stedet har også en naturskole med egen naturvejleder.

Landmanden

Erik Ravn arbejder på gården og fungerer bl.a. som besøgsvært: ”Jeg har selv drevet min egen gård tidligere. Nu arbejder jeg med de forskellige dyr i stalden på Bredballegård. Jeg kan godt lide kontakten med de mange unge mennesker, der kommer her.”

Dyrene

Der er 35 jerseykøer med tilhørende kalve og kvier, 10 søer med smågrise samt cirka 70 slagtegrise. Desuden er der i perioder frilandsgrise. Herudover er der geder, heste, høns og flere andre dyr.

Book et gårdbesøg

Book besøg ved at følge vejledningen under 'Book besøg'. Alternativt kan du maile forslag til besøgsdatoer til Erik på era@ju.dk.

Vær OBS på, at Bredballegård tilbyder en udvidet gårdbesøgs-pakke mod betaling af et mindre beløb. Som på alle andre landbrug her på skole.lf.dk, kan I godt komme på gratis gårdbesøg på Bredballegård. Erik anbefaler dog, at I booker et udvidet besøg, da det er hans erfaring, at eleverne får mest ud af det. Hør mere om mulighederne, når du taler med Erik i telefonen.

Landbrug & Fødevarer har som princip, at gårdbesøg skal være gratis for skoleklasser. Derfor foregår egenbetaling for evt. udvidet gårdbesøgs-pakke direkte mellem Bredballegård og skolen. Ønsker I denne pakke, noteres 'Udvidet besøg' i kommentarfeltet på bookingformularen.

Skoler i Aarhus Kommune kan søge om at få dækket udgifterne til den udvidede gårdbesøgs-pakke via ULF i Aarhus.

UDFYLD AFTALE Ring først til Erik Ravn på 51210438 og lav en aftale.

- slagtegrise

Erik Ravn
Nymarksvej 65
8320 Mårslet

Læs mere om Jordbrugets Uddannelsescenter her

Tag bus nr. 16 til endestationen på Nymarks Alle i Mårslet. Herfra er der 900 meter til gården.

I kan også tage Letbanen (L2) og stå af på Vilhemsborg, hvorfra der er cirka 1500 meter til fods.

Erik Ravn, Driftsansvarlig