TJ Planteavl, Struer

Velkommen til TJ Planteavl

TJ Planteavl er ejet af Troels og Lotte, der driver en konventionel slagtekyllinge- og planteproduktion. Bedriften ligger ved den lille by Asp ved Struer i det nordlige Vestjylland. Troels og Lotte bor på Skræddergård på Bastrupvej 2. Slagtekyllingerne er på Bastrupgaard en anden gård ikke så langt derfra.

Troels og Lotte har haft landbrug med planteavl siden 2004. I 2020 udvidede de med nabogården og slagtekyllingeproduktion. På begge gårde er der tørrerier til brug i planteproduktionen. De driver landbruget videre som 2. generation. De klarer selv det daglige arbejde på gården. Lotte står for slagtekyllingeproduktionen og Troels for planteavlen sammen har de 3 drenge som også hjælper til på begge gårde.

En stor del af arbejdet på gården foregår i kyllingestalden, hvor Troels og Lotte har omkring 56.000 slagtekyllinger pr. hold. Det bliver til 450.000 pr. år. Kyllingerne sælger de til slagteriet Danpo. Der produceres både hurtigtvoksende kyllinger som kommer som daggamle kyllinger, og langtsomtvoksende kyllinger som kommer som æg og klækkes i stalden.

Udover arbejdet i staldene dyrker Troels og Lotte også 90 hektar jord. Det er et areal, der svarer til omkring 126 fodboldbaner. På markerne dyrker de hvede, byg og frøgræs. Afgrøderne bliver brugt til foder til kyllingerne, til fremavl og til frøgræsblandinger.

Se mere fra TJ Planteavl her.

Hvis din 0.-10. klasse har et undervisningsforløb om landbrug, og i den forbindelse ønsker at komme på gårdbesøg, er der mulighed for gratis bus betalt af Holstebro Struer Landboforening. Kontakt Marieke Heeling på e-mail privat@famdekker.dk eller tlf.: 61752790 vedr. denne ordning.

Nyt undervisningsmateriale om æg og kyllinger

Vores nye undervisningsmateriale om æg og kyllinger henvender sig til 3.-6. klassetrin. Du kan bestille gratis klassesæt af Æg og kyllinger, hvis du og din 3., 4., 5. eller 6. klasse skal besøge TJ Planteavl.

Book dit besøg via formularen i højre hjørne og bestil herefter trykte eksemplarer af hæftet her. Vær opmærksom på, at hæftet også findes som PDF til gratis download.

UDFYLD AFTALE Ring først til Lotte Juel Ellerbæk på 21279922 og lav en aftale.

- slagtekyllinger

Lotte Juel Ellerbæk