Solvang, Ansager

Bondegård med plads til gæster

Harry og Anneke Slob kommer oprindeligt fra Holland, men de har boet på gården Solvang i Ansager siden 1997. Da Harry og Anneke boede i Holland, drømte de om at få deres egen gård, men det var alt for dyrt i Holland.

”Hvis man har en drøm, skal man altid prøve at få den til at gå i opfyldelse”, fortæller Anneke.  Det kunne den i Danmark, så Harry og Anneke flyttede til Danmark med deres datter Amber. Siden er Iris og Jesper kommet til.

Farve i stalden

På gården er der 120 malkekøer, og de skal malkes to gange om dagen. Der er også 120 ungdyr. Det er kalve og kvier, som endnu er for unge til at give mælk. De fleste af køerne er af racen Sortbroget Dansk Malkerace, men Harry har også omkring 10 køer af racen Rødbroget Dansk Malkerace. Det har han for at få lidt farve i stalden, fortæller han med et grin. Men det er også fordi, køerne bliver mere robuste, når man krydser de to racer.

De seneste år har Harrys køer leveret mælk til Arla. Køerne på Solvang går på græs i sommerhalvåret, og det har de faktisk altid gjort.

Nok at se til

Familien trives i Danmark, og de keder sig aldrig. Udover køerne har de nemlig også fire-fem får, der fungerer som plæneklippere, to heste, høns, to hunde og 12-15 katte. Og så har de tre ferielejligheder, som de lejer ud til folk, der gerne vil på bondegårdsferie.

Det er både folk fra byen og bedsteforældre med deres børnebørn, der kommer på ferie på Solvang. Hvis feriegæsterne vil, kan de hjælpe med arbejdet i stalden, fx med at fodre kalvene. Man kan også vælge bare at have det skægt med at lege i høet.

Og hvis Harry og Annekes piger er hjemme, kan man være heldig at få en ridetur på en af hestene. Harry og Anneke kan i det hele taget godt lide at have gæster, og de svarer gerne på de mange spørgsmål, de får omkring livet på gården. ”Vi oplever det ikke som noget negativt, at folk stiller spørgsmål ved vores arbejde. Vi er jo stolte af det, vi laver”, forklarer Anneke.

Og det er ikke kun feriegæster og skoleklasser, der er velkomne på Solvang. Også familien fra Holland er flinke til at komme på besøg, og det samme er den børnehave, der ligger næsten lige ved siden af gården. ”Vi har aftalt, at de bare kan komme. De behøver ikke at ringe først”, fortæller Anneke med et stort smil.

UDFYLD AFTALE Ring først til Anneke Slob på 29295468 og lav en aftale.

Anneke Slob
Grødevej 19