Røj Landbrug, Lunderskov

Velkommen til Røj Landbrug

Her på gården bor HC og Sebastian Gæmelke, som driver gården som en konventionel svineproduktion sammen med seks ansatte.

Gårdens udvikling

Røjgård nævnes førstegang i 1573 som en selvejergård under Skodborghus Gods. Som følge af svenskekrigene 1658-60 blev gården overtaget af Kronen (Staten), som i 1664 overdrog den til rigsmarskal John. V. Korpitz (forsvarschef). Efter krigen manglede staten penge – så rigsmarskallens løn måtte betales med naturalier – i dette tilfælde jord.

Ved mageskiftet i 1719 kom Røjgård tilbage til Kronen for at indgå i det kongelige ryttergods, der efter en ny hærordning skulle danne økonomisk basis for de danske rytterregimenter; både mandskab og heste. Børnene blev der også tænkt på i form af særlig børneskoler, kaldt rytterskoler. Der kan stadig findes en del rundt omkring i landet. Nu ofte indrettet til små lokale museer. Efter rytterdistrikternes ophævelse i 1765 blev Røjgård, der nu var hovedgård med tilhørende gårde, solgt på auktion for 5093 rigsdaler – omregnet til nutidens kroner inkl. inflation svarende til ca. 500.000 kr.

Siden har Røjgård skiftet ejere flere gange, og en del af jorden blev solgt fra. Lise & Jens O. Gæmelke købte gården i 1966 og Tove & Peter Gæmelke overtog gården i 1988. I 2018 overtog HC Gæmelke.

Dyrene og jorden på gården

På gården er det samlede areal er i alt 625 ha. agerjord og 25 ha. skov - det svarer samlet til cirka 1.160 fodboldbaner. På markerne dyrker de hvede, byg, rug, havre, raps og frøgræs, som anvendes til dyrefoder, rapsolie, havregryn frøgræs og salg af græs.

HC har en produktion af 485 søer, 18.000 smågrise (9-30 kg.) og 17.500 slagtesvin (30-114 kg.) som afhentes af Danish Crown.

Hvis din klasse skal på gårdbesøg, kan I få transporten betalt af Jysk Landbrug. Send en mail til Stine på sbp@sagro.dk for at anmode om dækning af bus. Læs mere her.

UDFYLD AFTALE Ring først til HC Gæmelke på 22264290 og lav en aftale.

- slagtegrise

HC Gæmelke