Gråsten Landbrugsskole, Gråsten

Velkommen til Gråsten Landbrugsskole

Lige nord for Gråsten ligger gården Fiskbæk. Her hører Gråsten Landbrugsskole til og har gjort det siden 1924. Der går cirka 250 elever på skolen, som uddanner sig til landmænd og landbrugsledere. 8 medarbejdere står for det daglige arbejde på gården sammen med eleverne.

I ko-stalden trasker 200 malkekøer rundt. De bliver malket af tre malkerobotter, så køerne bestemmer selv, hvornår de vil malkes. Køerne bliver i gennemsnit malket 2,8 gange dagligt, og de giver hver ca. 39,4 liter mælk. Det giver tilsammen 6.400 liter mælk pr. dag. Tankbilen fra Arla henter mælken og kører den til mejeriet.

Der er også 350 søer på gården. De får cirka 11.200 smågrise tilsammen om året. Smågrisene sælges til andre landmænd, når de vejer cirka 30 kilo. Her fedes de op til slagtegrise med en vægt på cirka 110 kilo. På gården er der også 500 æglæggende høns og nogle heste, som I kan besøge.

Medarbejdere og elever driver også 235 hektar jord. Det er næsten det samme som 329 fodboldbaner. På markerne dyrker de især korn, græs, havre og majs til dyrenes foder.

Oplev Spor i Landskabet

Fra skolen kan I også opleve 'Sporet ved Fiskbæk'. En natursti med en rød og gul rute (2/4 km), som tager jer med ud i det flotte naturlandskab omkring skolen.

UDFYLD AFTALE Ring først til Morten Paasch Hansen på 74651024 og lav en aftale.

- æg

Morten Paasch Hansen