Bredbjerg, Åbenrå

Niende generation på Bredbjerg

Frederik Daabeck stod klar til at sige goddag, da en busfuld elever trillede ind på gårdspladsen. Men drengen på vej ud af bussen var slet ikke vant til landluft, så han glemte helt at sige hej.

Frederik klukker stadig af grin, når han fortæller historien, selvom det er over ti år siden, og han har haft mange klasser på besøg siden da.

"Eleverne vænnede sig hurtigt til landluften, og da de skulle med bussen igen, var flere af dem henne at spørge, om de ikke kunne arbejde her", fortæller Frederik. Der er dog allerede fire fastansatte til at passe markerne og køerne på Bredbjerg. Men man er stadig velkommen til at besøge Frederik og komme med rundt og se, hvordan tingene foregår på et moderne kvægbrug.

Ti gange flere køer

Gården har været i familien Daabecks hænder siden 1734. Da Frederik overtog gården som niende generation i 1995, var der 36 køer. De stod i en bindestald, og hver dag skulle han i alt køre 43 fyldte trillebøre med foder ind og komøg ud på møddingen.

Siden har han bygget om ad flere omgange, og i dag er gården meget moderne med flere end 400 køer, altså mere end ti gange flere, end da Frederik overtog gården. "Men nu vil jeg gerne bruge mere tid på at være mere sammen med min familie, inden børnene flyver fra reden", fortæller Frederik, der har tre sønner sammen med sin kone, Dorthe.

Indekøer

Jorden omkring gården er for leret til, at Frederiks køer kan komme på græs. Hvis det regner, bliver jorden for smattet. Frederik vil gerne have, at hans gæster ser, at trivslen alligevel er i top: "Jeg vil gerne vise, at mine køer har det godt, selvom de ikke kommer ud", forklarer Frederik Daabeck.

Inde i stalden går køerne frit rundt. Stalden er helt åben i siderne, og i stedet for mure er der en slags gardiner, som automatisk kører op eller ned alt efter årstid og vejr. Når køerne vil malkes, går de selv hen til en af de fem malkerobotter. Der får de en snack af grovfoder, mens yveret bliver vasket og malkemaskinen sat på. Der er også et ædeområde og et soveområde, hvor køerne har gummimadrasser at ligge på.

På gården er der også mange kalve, mens kvierne er på kviehotel hos en landmand i området.

Høster årets arbejde

Arbejdet i stalden kommer altid i første række, men der er en særlig opgave, som Frederik nødigt vil undvære:

"Jeg elsker at køre mejetærsker. For man høster resultatet af et helt års arbejde, og det kan jeg godt lide"; slutter Frederik, der er klar til at modtage flere gæster på gårdspladsen og vise rundt blandt køer, kalve og maskiner på Bredbjerg.

UDFYLD AFTALE Ring først til Frederik Daabeck på 60174026 og lav en aftale.

Frederik Daabeck
Bredbjergvej 2