Hvidtfeldtgaard, Rudkøbing

Velkommen til Hvidtfeldtgaard

Hvidtfeldtgaard ejes af Tony, som sammen med sin medarbejdende ægtefælle Karina og deres børn August, Lærke og Lauge i alt ejer 8 gårde. Familien bor selv på Mørkebjerggård, mens Tonys forældre, Kurt og Inger bor på Hvidtfeldtgaard.

Hvidtfeldtgaard med tilhørende 16 ha blev i 1974 købt af Tonys forældre. Dengang var det en gård i bindingsværk, med både grise, høns, køer, gæs og katte. I 1978 brændte gården, og det hele brændte desværre ned. Nyt måtte etableres og der blev derefter fokuseret mere på svineproduktion og der blev bygget til 125 søer og fuld produktion til slagtesvin. Derfra har Hvidtfeldtgaard været en gård i stor udvikling og flere ejendomme blev købt til, samt produktion af eget foder blev opstartet.

I 2012 blev der bygget en ny stald, hvor søerne kunne gå løse, overbrusning for at kunne holde et godt klima i stalden, gylle nedkøling, som genanvender varmen fra gyllen til at holde varmen ved grisene, samt halm strømaskine som kører over søerne flere gange dagligt for at give dem halm. I samme omgang blev ejendommen udvidet til 1.750 søer, og en stor del af det gamle so-anlæg blev renoveret. I dag drives der på Hvidtfeldtgaard 520 ha. jord.

Bæredygtighed står i værdisættet for Hvidtfeldtgaard og det bliver altid tænkt ind i nye investeringer til gården. Derfor er der skiftet 75% af de gamle lysstofrør ud med LED og der er kommet tag på gyllebeholdere.

Tony kører pløjefri dyrkning og der er kommet majs ind i afgrøderne for at minimere kemikalieforbruget. I alle nyetablerede stalde laves der gyllenedkøling. Dette betyder, at varmen i gyllen udnyttes til opvarmning af stalde.

Læs mere om Hvidtfeldtgaard på hjemmesiden

UDFYLD AFTALE Ring først til Karina og Tony Vous Lægsgaard på 20656263 og lav en aftale.

- slagtegrise

Karina og Tony Vous Lægsgaard