Freerslev Kotel, Gørløse

Dyrene og markerne

Freerslev Kotel er et landbrug, hvor vi, Erik og Inge, producerer både kød og plantebaserede fødevarer. Erik er fuldtidslandmand og varetager den daglige drift af gården. Inge tager sig af besøgstjenesten på gården og er selvfølgelig også med til at passe alle dyrene. Der er omkring 300 stk. kødkvæg i alle aldre på gården. De går i løsdriftsstalde og kommer ud på græs hver sommer, hvor de mange steder er med til at lave naturpleje på store naturområder.

På gården er der fire staldafsnit, hvor kalvene og køerne er opdelt efter alder og efter, hvornår de skal kælve. Hver dag blander vi 6-9 tons foder ud fra forskellige blandeopskrifter, som passer til de enkelte dyrs vækst. Vi går meget op i bæredygtighed, så i dyrenes foder indgår også daggammelt grønt og brød fra dagligvarebutikker, bioaffald fra en salatproducent, mask fra to nærliggende ølbryggerier og affaldsvafler fra de nordsjællandske ishuse.

På markerne rundt om gården dyrker vi forskellige afgrøder på de i alt 300 hektarer, som både bruges til køernes foder og til fødevarer. Halvdelen af markerne bliver dyrket økologisk, og den anden halvdel dyrkes konventionelt.

Der bor også andre dyr på gården: 11 kælne katte (og killinger), 3 kaniner og mange høns og kyllinger, som også indgår i undervisningen på gården.

Den gode fortælling om landbrug

Vi vil rigtig gerne være med til at fortælle om, hvad der foregår på et produktionslandbrug i dag. Mange børn har ikke tidligere været på gårdbesøg og set, hvordan kødet bliver produceret, hørt om forskellen på kødkvæg og malkekvæg, og oplevet hvordan man passer så mange dyr. Dyrkningen af markerne er en arbejdskrævende proces som involverer mange arbejdsgange. Det vil vi meget gerne vise frem, og hermed give eleverne mulighed for at opleve livet på landet for en dag.

Vi oplever mange forskellige holdninger og meninger om dansk landbrug, og det er dejligt og vigtigt at tage en god snak om tingene. På gårdbesøget får vi også snakket om for eksempel dyrevelfærd, økologi, biologisk balance og bæredygtighed. Den dialog, der opstår ved rundvisningerne, er meget vigtig for os – og vil forhåbentlig også medvirke til, at vores gæster går herfra med en bedre forståelse af landbruget og fødevareproduktionen.

Når I ankommer mødes vi i den rummelige skolestue, hvor I får en introduktion til gården og landbruget. Så går vi på en fælles rundvisning på hele gården, hvor I hilser på alle dyrene. Efter rundvisningen kan I spise jeres frokost i skolestuen. Vi har en lille skolecafé, hvor I kan købe snacks og drikkevarer. Skoleklasser kan komme på besøg alle ugens dage.

Udvidet undervisning

Det er vores erfaring, at det giver et større undervisningsmæssigt udbytte at tage et udvidet forløb i forbindelse med jeres gårdbesøg, idet der bliver tid til fordybelse, refleksion og debat. Når børnene først har været på rundvisning og derefter kommer ud for at møde dyrene anden gang, er de helt anderledes åbne og modtagelige for indtryk.

Vi tilpasser tidsforbruget ved den udvidede undervisning, så det passer med jeres rejseplan. Faktura for det udvidede undervisningsforløb sendes direkte til skolen.

OBS! Vi har rigtig mange gårdbesøgsbookinger, så kontakt os i god tid, så I kan komme på gårdbesøg lige netop den dag, der passer jer bedst. Husk at oplyse hvis I gerne vil booke det udvidede undervisningsforløb.

Se mere på gårdens egen hjemmeside, hvor der er billeder og fortælling om gården. Find os også på Facebook: Freerslev Kotel

UDFYLD AFTALE Ring først til Inge Christoffersen Holding på 23371928 og lav en aftale.

- kød fra kødkvæg

Inge Christoffersen Holding
Roskildevej 207
Freerslev
3330 Gørløse

Ca. 1,2 km

Det tager omkring 20 min at gå hertil fra både landsbyen Freerslev og stationsbyen Gørløse.

Inge Christoffersen Holding