Kollerødgaard, Græsted

En selskabelig landbofamilie

Carsten Vestergaard ville have svært ved at bo i en storby. Derfor er han rigtig glad for, at han har gården Kollerødgaard, som ligger i Nordsjælland. Gården overtog Carsten og hans kone Gitte i 1988 efter Carstens forældre, og alle parrets seks børn er født og opvokset her.

For Carsten og Gitte er der masser af fordele ved at familien bor på gården: Der er altid nogen hjemme, når børnene kommer hjem fra skole, og det giver mere ro, når man kan tilpasse familieliv og arbejdsliv efter hinanden. Og så er der ingen chef, der bestemmer over én.

”Du har en meget stor grad af personlig frihed til at gøre tingene, når det passer dig”, fremhæver Carsten, som en af de store fordele ved livet på en gård.

Carstens køer er af racen rød dansk malkerace. Han har 120 malkekøer og cirka ligeså mange ungdyr, og køerne går på græs om sommeren. Det synes Carsten ser godt ud. Og køerne selv er vilde med at komme ud, og derfor tager det heller ikke mere end et par minutter, fra stalddøren bliver åbnet, og til alle køerne er ude.

200 tilskuere til en kælvning

Kollerødgaard og familien Vestergaard har også deltaget i Åbent Landbrug, hvor de slog dørene op for små og store, der gerne ville se, hvordan et landbrug ser ud i dag.

”Jeg har en fornemmelse af, at mange bymennesker gerne vil give deres børn en oplevelse af, hvordan livet på landet er”, fortæller Carsten, der synes, det er vigtigt, at så mange som muligt har et basiskendskab til, hvad der foregår på landet: ”Så er de også klædt bedre på til at deltage i en debat i stedet for bare at referere til, hvad de har hørt eller læst”, slår Carsten fast.

En af de største oplevelser, Carstens besøgende har fået, var, da en ko skulle have hjælp til at kælve, lige da Åbent Landbrugsdagen var ved at slutte. 200 mennesker blev for at se, hvad der skete. Selv vidste Carsten ikke, om kalven ville leve eller være dødfødt, men det hele endte godt, da en sund og levende kalv blev født. Carsten havde ikke forventet den reaktion, der kom fra tilskuerne: De klappede. Og han måbede endnu mere, da han så, at nogle af dem græd.

Bondegårdsturister

Carsten og hans kone Gitte har en plan om at få endnu flere gæster. De vil gerne have udenlandske turister på besøg. Mange turister besøger Nordsjælland for at se Kronborg, Fredensborg og Frederiksborg, og når de nu er der, kan de jo også besøge en dansk bondegård, og det kunne jo være Kollerødgaard. For Carsten og Gitte kan godt lide at have gæster og vise deres landbrug frem.

De arbejder også på at lave en gårdcafe, hvor gæster kan komme og nyde livet på landet samtidig med, at Carsten og Gitte kan servere is fra gårdens eget ismejeri. De kan samtidig bruge lokalerne i forbindelse med skolebesøg, på den måde tilbyde lærere fra de lokale skoler, at de kan flytte klasselokalet ud i stalden for en dag.

UDFYLD AFTALE Ring først til Gitte Vestergaard på 50958677 og lav en aftale.

- mælk
- is fra eget ismejeri