For hvem, hvordan og hvad?

Find information om hvem, der kan komme på gårdbesøg og hvordan det kan passe ind i undervisningen på forskellige klassetrin.

Hvad er et gårdbesøg?

  • Det er en faglig ekskursion, hvor eleverne sanser, erfarer og lærer om landbrugets processer og produkter.
  • Gårdbesøg er et gratis tilbud til Den Åbne Skole. Det er også et tilbud til arbejdet med udeskole.
  • På et gårdbesøg tager du klassen ud af skolen og med på landet.
  • Lad her eleverne komme tæt på dyr, landbrug, natur og fødevareproduktion.

Hvem kan komme på gårdbesøg?

  • Skole, Landbrug & Fødevarer er en skoletjeneste, som tilbyder gårdbesøg for klasser fra grundskolen, studieforberedende ungdomsuddannelser (STX, HHX, HTX og HF) samt lærerseminarier. Her er plads til alle klassetrin og fag.
  • For almene klasser skal I være minimum 8 elever afsted for at udgøre en klasse. For specialklasser tæller minimum 5 elever som en klasse.
  • Børnehaver, forskellige fritidstilbud, fødevare- og landbrugsfaglige (ungdoms)uddannelser, erhvervsuddannelser og andre videregående uddannelser og lignende er alle sammen velkomne til at kontakte en landmand fundet på skole.lf.dks landkort, men aftalen skal ske uden om skole.lf.dk og gruppen skal selv afholde udgifter i forbindelse med gårdbesøget, herunder beløb til landmanden.

Hvordan booker du et gårdbesøg?

  • Et gårdbesøg bookes altid ved at ringe til landmanden først
  • Her kan du finde en gård, som du vil besøge med din klasse.
  • Du finder telefonnummeret på gårdens side. Når du har talt med landmanden, klikker du på 'Opret booking' og udfylder formularen.
  • Kig formularen igennem. Den guider dig til at få aftalt det vigtigste. Husk at forventningsafstemme, så besøget bliver bedst muligt.
  • Udfyld formularen og klik på 'Send'. Du og landmanden modtager en mail, der bekræfter aftalen. Skoletjenesten modtager en kopi.

Gårdbesøg er gratis for skoler, men husk...

  • Landmanden modtager, hvis han/hun ønsker det, et beløb på 500 kr. fra Landbrug & Fødevarer til delvis dækning af udgifter forbundet med klassens besøg. Det forudsætter, at du har udfyldt og indsendt formularen om gårdbesøg som beskrevet ovenfor.
  • Udebliver klassen uden at melde afbud i rimelig tid, sender Landbrug & Fødevarer en faktura på 500 kr. + moms til skolen.

Gårdbesøg: Et undervisningsforløb i tre faser

Før besøget arbejder I i klassen med temaer, der er i tråd med gårdbesøgets formål. Få evt. tilsendt materiale. Se mere nedenfor.

Under besøget er der fokus på det, som I har aftalt med landmanden fx hvor kommer maden fra, dyrevelfærd, bæredygtighed.

Efter besøget bearbejder, reflekterer og evaluerer I jeres viden og oplevelser fx gennem præsentationer som artikler, fagbøger, kortfilm, tegneserier m.m. I kan tippe en 13'er om landbruget, gå i køkkenet og lave mad med elementer fra landmandens produktion eller undersøge, hvad der sker med råvarerne fra de forlader gården, til de kan købes i butikkerne.

Hvordan hænger gårdbesøg sammen med Fælles Mål?

Gårdbesøg er især relevant i forhold til Fælles Mål for natur/teknologi, biologi og madkundskab. Det kan også kombineres med andre fag fx dansk, fysik/kemi, geografi eller emnet Uddannelse og job, ligesom det kan benyttes i forbindelse med tema- og tværfaglige forløb.

I kan fx arbejde med Fælles Mål som:

Natur/teknologi (efter 2. klassetrin)

  • Teknologi og ressourcer
    • Eleven kan fortælle om ressourcer fra hverdagen
    • Eleven har viden om ressourcer fra hverdagen
  • Mennesket
    • Eleven kan fortælle om enkle råd om sundhed i forhold til egen hverdag
    • Eleven har viden om enkle råd til sundhed
  • Ordkendskab
    • Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende enkle fagord og begreber
      Eleven har viden enkle fagord og begreber
  • Faglig læsning og skrivning
    • Eleven kan orientere sig i en enkel fagtekst
    • Eleven har viden om enkle naturfaglige teksters formål

Natur/teknologi (efter 4. klassetrin)

  • Mennesket
    • Eleven kan deltage i dissektion af dyr
    • Eleven har viden om sammenlignende anatomi
    • Eleven kan med modeller fortælle om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning
    • Eleven har viden om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning 
  • Teknologi og ressourcer
    • Eleven kan beskrive en proces fra ressource til færdigt produkt og fra produkt til ressource
    • Eleven har viden om enkle produktionskæder
  • Ordkendskab
    • Eleven kan mundtligt og skriftligt anvende centrale fagord og begreber
    • Eleven har viden om fagord og begreber
  • Faglig læsning og skrivning
    • Eleven kan læse og skrive enkle naturfaglige tekster
    • Eleven har viden om enkle naturfaglige teksttypers formål og struktur

Natur/teknologi (efter 6. klassetrin)

  • Teknologi og ressourcer
    • Eleven kan med enkle procesmodeller beskrive forsyningsproduktion
    • Eleven har viden om forsyningsproduktion
    • Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved produktionsforhold
    • Eleven har viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget
    • Eleven kan identificere ressourcebesparende teknologier
    • Eleven har viden om enkel miljøvurdering af produkter og produktioner
  • Ordkendskab
    • Eleven kan mundtligt og skriftligt udtrykke sig med brug af naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
    • Eleven har viden om naturfaglige og teknologiske fagord og begreber
  • Faglig læsning og skrivning
    • Eleven kan læse og skrive naturfaglige tekster
    • Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og opbygning

Uddannelse og job (efter 3. klassetrin)

  • Fra uddannelse til job
    • Eleven kan beskrive uddannelsesveje for kendte jobs
    • Eleven har viden om korte og lange uddannelser og jobtyper, som uddannelserne kan føre til

Uddannelse og job (efter 6. klassetrin)

  • Uddannelse- og jobkendskab
    • Eleven kan beskrive uddannelser og job inden for brancheområder
    • Eleven har viden om uddannelser, job og brancher

Madkundskab (efter 4./5./6./7. klassetrin)

  • Bæredygtighed og miljø
    • Eleven kan analysere fødevaregruppers vej fra jord til bord og til jord igen
    • Eleven har viden om fødevaregruppers bæredygtighed
    • Eleven kan aflæse madvaredeklarationer og fødevaremærkninger
    • Eleven har viden om fagord og begreber og maddeklarationers og mærkningsordningers formål og struktur

Fysik/kemi (efter 9. klassetrin)

  • Produktion og teknologi
    • Eleven kan undersøge fødevareproduktion
    • Eleven har viden om næringsstoffer og tilsætningsstoffer i fødevarer
    • Eleven kan undersøge udnyttelse af råstoffer og dele af produktionsmetoder
    • Eleven har viden om råstoffer og produktionsprocesser

Biologi (efter 9. klassetrin)

  • Anvendelse af naturgrundlaget
    • Eleven kan sammenligne konventionelle og økologiske produktionsformer
    • Eleven har viden om dyrkningsformers afhængighed af og indflydelse på naturgrundlaget
    • Eleven kan diskutere interessemodsætninger forbundet med bæredygtig produktion
    • Eleven har viden om principper for bæredygtig produktion
    • Eleven kan diskutere løsnings- og handlingsmuligheder ved bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget lokalt og globalt
    • Eleven har viden om naturforvaltning
  • Argumentation
    • Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag
    • Eleven har viden om påstande og begrundelser
    • Eleven kan vurdere gyldigheden af egne og andres naturfaglige argumentation
    • Eleven har viden om kvalitetskriterier for forskellige typer af argumenter i naturfaglig sammenhæng

Geografi (efter 9. klassetrin)

  • Naturgrundlag og levevilkår
    • Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved udnyttelse af naturgrundlaget
    • Eleven har viden om interesser knyttet til energi- og råstofudvinding og bæredygtig naturudnyttelse
    • Eleven kan forklare aktuelle konsekvenser af naturgrundlaget udnyttelse
    • Eleven har viden om samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser af udnyttelse af naturgrundlaget
    • Eleven kan vurdere interessemodsætninger og løsningsmuligheder ved udnyttelse af naturgrundlaget
    • Eleven har viden om interesser og natursyn knyttet til naturudnyttelse og miljøbeskyttelse

Hvordan får du gratis materiale til forberedelse på klassen?

Afhængig af klassetrin og typen af gård, I vælger at besøge, vil du (i de fleste tilfælde) få tilbudt et gratis klassesæt bøger. Bøgerne bliver sendt til skolen med bilen fra CFU. Se mere, når du booker gårdbesøget.