For hvem, hvordan og hvad?
Hvor kommer mælken fra? Hvad er økologi? Hvordan producerer man med bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget? Det og mange andre spørgsmål kan du og dine elever få svar på, hvis I tager på gårdbesøg. Her kan du læse om:
- Hvad er det gårdbesøg?
- Hvem kan komme på gårdbesøg?
- Hvordan booker du et gårdbesøg?
- Gårdbesøg er gratis for skoler, men husk...
- Gårdbesøg: Et undervisningsforløb i tre faser
- Fælles Mål og gårdbesøg
- Sådan får du gratis materiale til din undervisning
Hvad er et gårdbesøg?
- Det er en faglig ekskursion, hvor eleverne sanser, erfarer og lærer om landbrugets processer og produkter
- Gårdbesøg er et gratis tilbud til Den Åbne Skole. Det er også et tilbud til arbejdet med udeskole
- På et gårdbesøg tager du klassen ud af skolen og med på landet. Lad her eleverne komme tæt på dyr, landbrug, natur og fødevareproduktion
- Se her, hvad lærere fortæller om deres gårdbesøg
Hvem kan komme på gårdbesøg?
- Skole, Landbrug & Fødevarer er en skoletjeneste, som tilbyder gårdbesøg for klasser fra grundskolen, studieforberedende ungdomsuddannelser (STX, HHX, HTX og HF) samt lærerseminarier. Her er plads til alle klassetrin og fag
- For almene klasser skal I være minimum 8 elever afsted for at udgøre en klasse. For specialklasser tæller minimum 5 elever som en klasse
- Børnehaver, forskellige fritidstilbud, fødevare- og landbrugsfaglige (ungdoms)uddannelser, erhvervsuddannelser og andre videregående uddannelser og lignende er alle sammen velkomne til at kontakte en landmand fundet på skole.lf.dks landkort, men aftalen skal ske uden om skole.lf.dk og gruppen skal selv afholde udgifter i forbindelse med gårdbesøget, herunder beløb til landmanden
Hvordan booker du et gårdbesøg?
- Et gårdbesøg bookes altid ved at ringe til landmanden
- Find en gård, som du vil besøge med din klasse. Bag 'Udfyld aftale' finder du landmandens telefonnummer samt en en formular, som du udfylder, når I har lavet en aftale
- Kig formularen igennem. Den guider dig til at få aftalt det vigtigste
- Ring til landmanden. Fortæl gerne om jeres forventninger. Jo bedre I afstemmer forventninger, jo bedre bliver besøget
- Udfyld formularen og klik på 'Send'. Du og landmanden modtager en mail, der bekræfter aftalen. Skole, Landbrug & Fødevarer modtager en kopi
- Klik her og book et gårdbesøg
Gårdbesøg er gratis for skoler, men husk...
- Landmanden modtager, hvis han/hun ønsker det, et beløb på 500 kr. fra Landbrug & Fødevarer til delvis dækning af udgifter forbundet med klassens besøg. Det forudsætter, at du har udfyldt og sendt formularen om gårdbesøg som beskrevet ovenfor
- Udebliver klassen uden at melde afbud i rimelig tid, sender Landbrug & Fødevarer en faktura på 500 kr. + moms til skolen
Gårdbesøg: Et undervisningsforløb i tre faser
- Før besøget arbejder I på klassen med temaer, der er i tråd med gårdbesøgets formål. Få evt. tilsendt materiale. Se mere nedenfor
- Under besøget er der fokus på det, som I har aftalt med landmanden fx hvor kommer maden fra, dyrevelfærd, bærdygtighed
- Efter besøget bearbejder, reflekterer og evaluerer I jeres viden og oplevelser fx gennem præsentationer som artikler, fagbøger, kortfilm, tegneserier m.m. I kan tippe en 13'er om landbruget, gå i køkkenet og lave mad med elementer fra landmandens produktion eller undersøge, hvad der sker med råvarerne fra de forlader gården, til de kan købes i butikkerne
Hvordan hænger gårdbesøg sammen med Fælles Mål?
- Natur/teknologi (efter 2. klassetrin)
- Natur/teknologi (efter 4. klassetrin)
- Mennesket
- Eleven kan deltage i dissektion af dyr
- Eleven har viden om sammenlignende anatomi
- Eleven kan med modeller fortælle om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning
- Eleven har viden om menneskers og dyrs indre og ydre opbygning
- Teknologi og ressourcer
- Ordkendskab
- Faglig læsning og skrivning
- Mennesket
- Natur/teknologi (efter 6. klassetrin)
- Teknologi og ressourcer
- Eleven kan med enkle procesmodeller beskrive forsyningsproduktion
- Eleven har viden om forsyningsproduktion
- Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved produktionsforhold
- Eleven har viden om produktioners afhængighed og påvirkning af naturgrundlaget
- Eleven kan identificere ressourcebesparende teknologier
- Eleven har viden om enkel miljøvurdering af produkter og produktioner
- Ordkendskab
- Faglig læsning og skrivning
- Eleven kan læse og skrive naturfaglige tekster
- Eleven har viden om naturfaglige teksters formål og opbygning
- Teknologi og ressourcer
- Uddannelse og job (efter 3. klassetrin)
- Uddannelse og job (efter 6. klassetrin)
- Madkundskab (efter 4./5./6./7. klassetrin)
- Fysik/kemi (efter 9. klassetrin)
- Biologi (efter 9. klassetrin)
- Anvendelse af naturgrundlaget
- Eleven kan sammenligne konventionelle og økologiske produktionsformer
- Eleven har viden om dyrkningsformers afhængighed af og indflydelse på naturgrundlaget
- Eleven kan diskutere interessemodsætninger forbundet med bæredygtig produktion
- Eleven har viden om principper for bæredygtig produktion
- Eleven kan diskutere løsnings- og handlingsmuligheder ved bæredygtig udnyttelse af naturgrundlaget lokalt og globalt
- Eleven har viden om naturforvaltning
- Argumentation
- Eleven kan formulere en påstand og argumentere for den på et naturfagligt grundlag
- Eleven har viden om påstande og begrundelser
- Eleven kan vurdere gyldigheden af egne og andres naturfaglige argumentation
- Eleven har viden om kvalitetskriterier for forskellige typer af argumenter i naturfaglig sammenhæng
- Anvendelse af naturgrundlaget
- Geografi (efter 9. klassetrin)
- Naturgrundlag og levevilkår
- Eleven kan beskrive interessemodsætninger ved udnyttelse af naturgrundlaget
- Eleven har viden om interesser knyttet til energi- og råstofudvinding og bæredygtig naturudnyttelse
- Eleven kan forklare aktuelle konsekvenser af naturgrundlaget udnyttelse
- Eleven har viden om samfundsmæssige og miljømæssige konsekvenser af udnyttelse af naturgrundlaget
- Eleven kan vurdere interessemodsætninger og løsningsmuligheder ved udnyttelse af naturgrundlaget
- Eleven har viden om interesser og natursyn knyttet til naturudnyttelse og miljøbeskyttelse
- Naturgrundlag og levevilkår