Sømosegård, Silkeborg

Velkommen til Sømosegård

Niels Peter og Nina har haft Sømosegård siden 1993. De bor på gården sammen med deres tre børn; Jonathan og tvillingerne Ida og Line. Der er 2 medarbejdere, som hjælper til i marken og i stalden. Det er Lars, som har været ansat i 12 år, og en 1 landbrugsskoleelev, der er i praktik.

Landmanden

Jeg er født og opvokset på en gård, og kan godt lide de mange forskellige typer opgaver, man har som selvstændig landmand. Der er kontorarbejde, indkøb af foder, maskiner og en del fysisk og praktisk arbejde. Siden vi har fået malkerobotter, har vi fået ekstra tid i hverdagen, men til gengæld er min telefon tændt 24 timer i døgnet som alarmfunktion, hvis der opstår problemer med den automatiske malkning.

På gården er der 200 malkekøer, som malkes af 3 malkerobotter. Hver dag producerer køerne tilsammen 5.800 liter mælk, som indgår i osteproduktionen på Them Mejeri.

Kvierne er på kviehotel ved en nærliggende landmand. De kommer først tilbage til gården, kort tid før de skal kælve. Ved siden af arbejdet i staldene driver familien 160 hektar jord. Det er næsten det samme som 320 fodboldbaner. På markerne dyrkes majs, græs og lucerne til ensilage til køerne. Herudover høster de byg, hvede og raps til videresalg. Der er også kaniner, katte og en hund på gården.

Sømosegård ligger tæt på Spor i Landskabets vandresti ved Baubjerg. Læs evt. mere om sporet.

Der er mulighed for at komme hertil med offentlig transport. Nærmeste stoppested ligger 1,8 km herfra. Bus 32 fra Silkeborg stopper ved træskofabrikken i Sinding. Herfra tager det ca. 25 min. at gå.

Skoler i Silkeborg eller Viborg Kommune kan søge om tilskud på max 1000 kr. til transport i forbindelse med gårdbesøg. Kontakt Lise Jensen, Landboforeningen Midtjylland, på tlf. 3050 0636 eller mail lje@lmo.dk.

UDFYLD AFTALE Ring først til Niels Peter Dissing Nielsen på 21275854 og lav en aftale.

Niels Peter Dissing Nielsen
Charlottenlundvej 24
Sinding
8600 Silkeborg

Vores gård ligger tæt på Spor i Landskabets vandresti ved Baubjerg.

Niels Peter Dissing Nielsen