Nordendahl, Nykøbing Mors

Velkommen til Nordendahl

På Nordendahl bor Mette og Niels Holger sammen med deres fire børn, Johanne, Magnus, Laurits og Agnete. Familien er 4. generation på gården, der drives som en konventionel mælkeproduktion. I 1997 fik de halvpart i Nordendahl med Niels Holgers far, også kaldet Bedstefar. I 2006 købte de Bedstefars halvpart, men han er stadig meget aktiv på gården sammen med deres driftsleder, tre elever og en skoledreng. Sidste udvidelse af gården er de nye stalde fra 2009.

Landmanden fortæller:

"På Nordendahl er vi optaget af velfærd både for dyr og mennesker. De nye luftige og lyse stalde med sand i senge-båsene giver en god dyrevelfærd. Vi har desuden bygget en såkaldt velfærdsbygning til alle der arbejder på gården. Her holder vi pauser, spiser og laver arbejdsplanlægning."

Der er 300 malkekøer og tilsvarende ungdyr (kvier og kalve) på gården. Køerne malkes to gange om dagen. Mælken bliver hentet af Arlas tankbiler og kørt til mejeriet. Kviekalvene går i begyndelsen i små flokke i udendørs kalvebokse. Senere går de i større flokke med kvierne. Når vores tyrekalve er 14 dage gamle, sælges de til opfedning hos en lokal slagtekalveproducent.

Udover arbejdet i stalden råder familien over 219 hektar jord. Det er cirka det samme som 307 fodboldbaner. På markerne dyrkes majs og græs til foder.

UDFYLD AFTALE Ring først til Niels Holger Nordendahl på 20219799 og lav en aftale.

Niels Holger Nordendahl
Ulleruphusevej 21