Buskovgård, Vinderup

Velkommen til Buskovgård

Ved Vinderup i Vestjylland bor familien Dekker på Buskovgård. Willem Dekker og Marieke Heeling er første generation og har boet på gården siden 2002. På gården har der tidligere været kvæg og grise, senere markbrug og slagtekyllinger, som Willem og Marieke også driver bedriften med i dag. Det er primært Willem og Marieke selv, der står for arbejdet på bedriften, men i de travleste perioder får de hjælp fra nogle vikarer.

Willem og Marieke har 150.000 konventionelle kyllinger pr. hold, og hvert år producerer de otte hold. Det bliver til cirka 1.200.000 kyllinger per år. Når kyllingerne er store nok, bliver de solgt til slagteriet HKScan.

Udover produktionen af slagtekyllinger dyrker Willem og Marieke også 160 hektar jord. Det svarer cirka til 224 fodboldbaner. På markerne dyrker de korn – både byg, havre, rug og hvede, og de fleste af afgrøderne bliver solgt videre. En del af halmen bliver brugt til at fyre med i gårdens halmfyr, mens en anden del pløjes ned som jordforbedring.

På gården har Willem og Marieke lavet et klimatiltag med fire varmevekslere. Varmekilden er halmfyret, og tiltaget gør, at de kan spare på varmen og reducere udviklingen af ammoniak med 23%.

Hør meget mere om klimatiltaget og kyllingeproduktionen, når I besøger Buskovgård.

Hvis din 0.-10. klasse har et undervisningsforløb om landbrug, og i den forbindelse ønsker at komme på gårdbesøg, er der mulighed for gratis bus betalt af Holstebro Struer Landboforening. Kontakt Marieke Heeling på e-mail privat@famdekker.dk eller tlf.: 61752790 vedr. denne ordning.

Nyt undervisningsmateriale om æg og kyllinger

Vores nye undervisningsmateriale om æg og kyllinger henvender sig til 3.-6. klassetrin. Du kan bestille gratis klassesæt af Æg og kyllinger, hvis du og din 3., 4., 5. eller 6. klasse skal besøge Buskovgård.

Book dit besøg via formularen i højre hjørne og bestil herefter trykte eksemplarer af hæftet her. Vær opmærksom på, at hæftet også findes som PDF til gratis download.

UDFYLD AFTALE Ring først til Willem Dekker på 61752790 og lav en aftale.

- slagtekyllinger

Willem Dekker