Mosegaarden, Skive

Kom og se køerne på Mosegården

Her på Mosegården har Jørgen Johannesen 5 ammekøer og 10 stude, der går ud og ind af stalden. På de 120 hektar jord dyrker Jørgen hvede, rug, vårbyg og lidt græs.

Opgaverne skifter meget i forhold til årstiderne. Og det er en af grundene til, at Jørgen kan lide at være landmand. I foråret skal markerne sås, og i efteråret skal der høstes og gøres vinterklar. Ammekøerne kælver ved juletid. De små kalve går inde sammen med deres mor frem til først i maj måned. Om sommeren går de ude. I september bliver moren og kalvene skilt ad. Kalvene, der nu kaldes stude, kommer på stald og moren går alene frem til hun får kalv igen til jul. Når studene er 2½ år gamle bliver de slagtet.

Jørgen er født og opvokset på en gård, der ligger 30 kilometer fra Mosegården. Han har altid vidst, at han skulle være landmand. I skolen var han ikke så bogligt stærk og endte med at blive skoletræt. Til gengæld var han god til det praktiske arbejde med dyrene. Men som landmand er han nu ikke sluppet helt for papirarbejdet: "I dag skal man jo være rimelig skrap til regnskab, så jeg har lært det på den hårde måde", griner han.

En ud af hundrede

Mosegården har en historie, der går tilbage til 1880'erne. En overgang var der tørvefabrik på gården, og man kan stadig se sporene fra tørvegraveriet i landskabet. I dag bor Jørgen og hans kone Dorte på gården. Hun arbejder til daglig i en bank, så det er Jørgen, der står for at drive gården.

De købte Mosegården i 1988 efter at have kigget på næsten 100 andre gårde. De valgte Mosegården, fordi den ligger så flot i det bakkede landskab med søer og skov og samtidig er tæt på en asfalteret vej. Det sidste var et af Dortes vigtigste krav. Hun er nemlig ikke født på landet, som Jørgen er.

Gylletanken er nummer to

Jørgen har tit besøg af skoleklasser, og om sommeren har han og Dorte sommerferiebørn. Så han ved godt, hvad der er øverst på hitlisten, når han viser gæster rundt på gården. Kalvene charmer sig ind på en sikker førsteplads. De er meget nuttede og kan lide at sutte på gæsternes fingre.

På andenpladsen kommer den store gylletank, som ikke er spor charmerende, men som til gengæld kan sætte gang i fantasien. Det er lidt forskelligt, hvad der kommer på tredjepladsen. Men alle kan blive enige om, at det er hyggeligt at spise madpakkerne ved søen eller blandt halmballerne i laden, hvis det regner.

UDFYLD AFTALE Ring først til Jørgen Johannesen på 20236246 og lav en aftale.

- slagtekalve

Jørgen Johannesen
Hvidemosevej 2
Gl. Rønbjerg
7800 Skive

Det bedste ved at være landmand er friheden.

Dorthe og Jørgen Johannesen