Bonnesig, Struer

Velkommen til Bonnesig

Lidt udenfor Struer ligger gården Bonnesig. Her bor landmand Robert Lynge Andersen sammen med sin kone Jonna og deres to døtre Mette Marie og Ingrid. Der har været landbrug på gården i mange år. Robert er nemlig 5. generation, og han har selv ejet gården siden 2003. Der er nok at se til på Bonnesig, og derfor har Robert 8 ansatte, som hjælper til med det daglige arbejde.

Dyrene og markerne

På gården produceres der søer og smågrise. Der er cirka 1000 søer på gården, og hvert år bliver der produceret omkring 39000 smågrise. Robert har flere ejendomme, og på en af de tilhørende bedrifter feder han selv knapt 14.500 af grisene op. Herefter sælges de videre til Danish Crown som UK-grise. UK-grise er grise, som bliver solgt til England, og derfor bliver de produceret efter særlige regler, som englænderne ønsker det. Resten af smågrisene bliver solgt til en anden landmand, som bor cirka 15 km fra Bonnesig.

Udover produktionen af grise driver Robert også en planteproduktion på 450 ha. Det er næsten det samme som 630 fodboldbaner. På markerne dyrker han korn, raps og almindeligt rajgræs. Kornet, som er både byg, hvede og rug, bliver brugt til foder. Rapsen sælges til oliefremstilling fx madolie, og rajgræsset bliver solgt som frø til fodboldbaner og græsplæner.

På gården er der også 2 heste og 1 hund. Robert vil gerne være med til at sikre god biodiversitet, og derfor sår han faunastriber rundt omkring langs kanterne på sine marker. Det skaber gode vilkår for dyre- og insektliv.

Hvis din 0.-10. klasse har et undervisningsforløb om landbrug, og i den forbindelse ønsker at komme på gårdbesøg, er der mulighed for gratis bus betalt af Holstebro Struer Landboforening. Kontakt Marieke Heeling på e-mail privat@famdekker.dk eller tlf.: 61752790 vedr. denne ordning.

UDFYLD AFTALE Ring først til Robert Lynge Andersen på 20467929 og lav en aftale.

Robert Lynge Andersen
Bonnesigvej 21