Sdr. Hattens, Holstebro

Velkommen til Sdr. Hattens

På Sdr. Hattens bliver der produceret smågrise. Når grisene vejer 30 kg, bliver de solgt til et andet landbrug. På gården bor Clara og Troels Lundby med deres tre børn Simon, Ida og Asger. Sammen med tre fuldtidsansatte, en skoleelev og en efterlønner passer Troels det daglige arbejde på Sdr. Hattens.

Landmanden

"Hej! Jeg hedder Troels, og jeg er landmand her på Sdr. Hattens. Jeg har boet her på gården i 41 år. Min familie og jeg er 3. generation på gården, som min bedstefar købte i 1947. Dengang var der 10 køer, 3-4 søer og 26 hektar jord. Det bedste ved at være landmand er at arbejde med dyr og planter. Og så er det dejligt selv at kunne planlægge sin egen arbejdsdag."

Der er i alt 600 søer på Sdr. Hattens. De producerer 16.000 smågrise om året. Der er hele tiden omkring 4.200 smågrise i staldene. Udover grisene er der 20 høns og en kat på gården.

Der hører i alt 150 hektar jord til gården. Det er det samme som 300 fodboldbaner. På markerne bliver der dyrket hvede, byg,havre og raps. Noget af kornet bliver brugt til foder. Andet bliver solgt til et foderstoffirma.

Hvis din 0.-10. klasse har et undervisningsforløb om landbrug, og i den forbindelse ønsker at komme på gårdbesøg, er der mulighed for gratis bus betalt af Holstebro Struer Landboforening. Kontakt Marieke Heeling på e-mail privat@famdekker.dk eller tlf.: 61752790 vedr. denne ordning.

UDFYLD AFTALE Ring først til Troels Lundby på 61764444 og lav en aftale.

Troels Lundby
Sønder Hattens 1