Store Hestbjerg, Holstebro

Velkommen til Hestbjerg Økologi - vi elsker økogrise

"Vi arbejder for, at hvis du blev genfødt som gris, ville du ønske, at du havnede her hos os i Hestbjerg Økologi".

Hos Hestbjerg Økologi har vi økologiske grise. St. Hestbjerg er en gammel familie-gård med rødder tilbage til 1623. Vi er 15. generation på St. Hestbjerg.

Vi ønsker at skabe et godt griseliv, hvor grisen kan rode med trynen i jorden. Vi har fokus på dyrevelfærd og bæredygtighed.

Biodiversitet, klima og den vilde natur
Hos Hestbjerg Økologi skaber vi plads til biodiversitet. Vi har tilplantet skov, genetableret vandhuller, udtaget lavbundsjorde og meget mere, så et gårdbesøg hos os handler ikke kun om økologiske grise, men også alt det rundt om grisene. Vi laver ofte en dialog med eleverne om, hvad vi gør for at skabe en bæredygtig fremtid, men også hvad de kan bidrage med i forhold til klima og bæredygtighed. Dialogen og samtalen er det central for gårdbesøg hos os.

Krølle på halen
Poppelgrisen fra Hestbjerg har haft et ekstra godt griseliv med mulighed for at bruge sine instinkter og gøre det der er naturligt for en gris. Søerne farer/føder ude på marken i isolerede hytter hele året rundt. Vores grise har lange haler og ofte en fin krølle på halen.

Skoven tilbage til grisene
Grisen er oprindelig et skovdyr og deres naturlige instinkter er at rode i jorden mellem træerne og finde føde. Derfor har vi plantet træer på faremarkerne. Træerne skaber skygge, større biodiversitet og er godt for miljøet. Pattegrisene dier hos soen i min. 10 uger. Det betyder, at grisene er stærke og robuste og klar til fravænning.

Wellness til grise
Når grisene er fravænnet, kommer de på stald. Grisene er intelligente og legesyge dyr. De elsker at bruge deres instinkter og rode med trynen. Derfor har vi indrettet et wellnessområde med flis og muld, hvor grisene kan rode med deres tryner. Og grisene får tildelt frasorterede økologiske rodfrugter. Det er sundt for grisenes maver og med til at mindske madspild.

Poppelgrisen fra Hestbjerg og Bertels Gris
Vi er partnere med Coop og du kan finde vores kød i Kvickly, Super- og Dagli’Brugsen med mærket ’Poppelgrisen fra Hestbjerg’. Vi har også et brand der hedder Bertel Gris. Bertels Gris sælges af Dansk Cater til foodservice.

Fakta om Hestbjerg Økologi

• Vi har 26 medarbejdere og ca. 1.200 søer. I alt leverer Hestbjerg Økologi cirka 26.000 grise til slagtning om året.
  • Vi har ca. 1100 hektar jord.
  • Vi har vores grise fordelt på 8 gårde.

Se mere på Hestbjerg Økologis hjemmeside hestbjerg.dk og på FB.

De bedste gårdbesøg
Vi oplever, at de elever der møder velforberedte og har lært noget om landbrug inden de kommer på gårdbesøg, får de bedste gårdbesøg. Derfor anbefaler vi, at I bestiller de  materialer fra Landbrug & Fødevarer som I får tilbudt når I booker besøget, og bruger dem inden, og at I evt. kigger på vores hjemmeside eller FB inden I kommer 👍

Transport til Hestbjerg Økologi
Bor du i Holstebro eller Struer Kommune, så er der mulighed for gratis transport. Hvis din 0.-10. klasse har et undervisningsforløb om landbrug, og i den forbindelse ønsker at komme på gårdbesøg, er der mulighed for gratis bus betalt af Holstebro Struer Landboforening. Kontakt Marieke Heeling på e-mail privat@famdekker.dk eller tlf.: 61752790 vedr. denne ordning.

Spis jeres madpakker på Ormstrup Lejrplads
Når I besøger Hestbjerg Økologi, er det en god ide at reservere Ormstrup Lejrplads, hvor I kan lave bål og spise jeres madpakker. Se mere her. Her er der også et muld-toilet og plads til at hygge og lege.

Vi glæder os til at se jer og fortælle om vores økologiske grise🐖🐖🐖

Hilsen Marianne og Bertel Hestbjerg

UDFYLD AFTALE Ring først til Marianne Fløe Hestbjerg på 30600170 og lav en aftale.

- slagtegrise

Marianne Fløe Hestbjerg