Overgård, Vildbjerg

Velkommen til Overgård

På gården er der konventionel mælkeproduktion. Her bor Arne sammen med sin kone Randi og deres børn Lea, Maj, Marius og Lærke. I løbet af et år malker Arnes tre malkerobotter omkring 2 millioner liter mælk ud af yverne på gårdens 200 køer. Derefter bliver mælken kørt til et af Arlas mejerier.

Arne og hans familie er 2. generation på gården. Gården er gradvis blevet udvidet: første gang var i 1996 og den seneste udvidelse var i 2009, hvor de tre malkerobotter kom ind i stalden. Robotterne sender oplysninger om køerne til en computer. Her kan man så via robotterne se, hvad hver enkelt ko vejer, antal skridt den tager, og hvor mange gange den tygger drøv. Så selvom gården er blevet større er der stadig helt styr på, at hver enkelt ko har det godt.

Landmanden fortæller

"Jeg er glad for det frie liv som landmand, og jeg sætter stor pris på naturen. Selvom jeg har fået robotter til at hjælpe mig med malkningen, er jeg ikke blevet arbejdsløs - jeg skal f.eks. være til rådighed døgnet rundt, hvis robotten sender mig en alarm. Jeg kan godt lide at have besøg på gården, og jeg glæder mig til at få besøg af skoleelever."

I tilknytning til gården dyrkes der 175 hektar jord med forskellige afgrøder. Størstedelen af afgrøderne bruges til at fodre dyrene på gården.

Har I et undervisningsforløb om mad, dyr og landbrug og udfordringer med transport i forbindelse med gårdbesøg? Kontakt Villy på vjl@sagro.dk og hør mere om muligheden for økonomisk hjælp til transport.

UDFYLD AFTALE Ring først til Arne Østergaard på 20947019 og lav en aftale.

- mælk

Arne Østergaard