Ny Langagergård, Uldum

Skoleværter med grise modtager kun besøg i perioden maj til og med oktober.

Velkommen til Ny Langagergård

På gården Ny Langagergård produceres der søer og smågrise. Jane og Lars Jørgen købte gården i 1994. De har siden udbygget fra 200 til 550 søer. På gården bor de med deres 3 børn Simon, Laila og Thomas. Lars passer grisene, mens Jane er selvstændig inde i Uldum. Der er 2 fuldtidsmedarbejdere samt en skoledreng der hjælper til i fritiden.

Landmanden

Jeg er vokset op på landet og har altid villet være landmand. Jeg nyder arbejdet med dyrene i staldene og at følge årstidernes skifte og det at få noget til at gro på markerne. Der er mange forskellige arbejdsopgaver hver eneste dag.

Gården og markerne

De 550 søer drives som UK-produktion, hvilket betyder at de går frie under drægtighedsperioden. Når grisene vejer 7 kilo flytter vi dem til en nærliggende gård. Vi sælger smågrisene til faste aftagere, når de vejer 30 kilo. I alt producerer vi ca. 15.000 grise om året. Vi har korn og raps på markerne, som vi passer med egne maskiner. Kornet bliver til foder, mens rapsen sælges. I fællesskab med en nabo har vi ca. 20 kødkvæg som går på vores engarealer, der ligger ned til Gudenå.

Transport

Bussen mellem Tørring og Uldum holder ved gården.

Har I brug for transport i forbindelse med gårdbesøget? Bustransporten betales af Østjysk Landboforening. Kontakt Jørgen Skov Nielsen fra Østjysk Landboforening på telefon 2518 5693 eller mail jsn@velas.dk og hør mere.

UDFYLD AFTALE Ring først til Lars Jørgen Knudsen på 61366334 og lav en aftale.

- søer
- smågrise

Lars Jørgen Knudsen
Langagervej 4