Pollerup Hovgård, Stege

8. generation på Pollerup Hovgård

Her på Pollerup Hovgård bor Benjamin og Gitte sammen med deres to børn, Magnus og Sofie. "Vi er 8. generation på Pollerup Hovgård. i 1997 købte vi gården af min morfar og har siden overtaget min fars planteavlsejendom. Vi er begge landbrugsuddannede med grønt bevis. I 2017 begyndte vi at omlægge til økologisk produktion, og siden 2018 har vi drevet gården som et økologisk landbrug."

Dyrene

Pollerup Hovgård er en moderne mælkeproduktion med 160 malkekøer og 160 kvier og kalve. Der er bygget en ny kostald i 2002, så køerne går i en moderne løsdriftsstald med sengebåse. Løsdriftsstalden giver en høj grad af dyrevelfærd, hvor køerne kan bevæge sig frit og ligge blødt og dejligt på ko-madrasserne, hvis de trænger til et hvil.

Fra 15. april til 1. november er malkekøer og alle ungdyr over 4 måneder på græs.

At være malkeko er fast arbejde hver dag. Hver ko leverer mellem 32 og 35 liter mælk. Der er en daglig produktion på 4.500 liter frisk mælk. En lille del bruges til produktion af Møn-Is, resten henter Arla hver dag.

Markerne

På 235 hektar jord dyrker vi økologisk foder til køerne. Det er græs, majs og foderroer, som bliver ensileret, så det kan holde sig friskt henover vinteren og frem til næste sommer. Vi producerer sukkerroer, der laves til sukker, som I kender det fra butikkerne. Vi leverer også en del korn (især byg og hvede) til Nielsen og Schmidt. Kornet bruges af andre landmænd til næste år som såsæd. Endelig producerer vi også frøgræs til DLF Trifolium, der bl.a. har solgt græsfrø til VM i fodbold.

Ismejeri

I maj 2010 åbnede vi eget ismejeri på gården: Møn-Is. Siden da har vi haft rygende travlt med at levere frisk is af mælk og fløde fra egne køer til mange butikker her på Sydsjælland. Samtidig har vi egen gårdbutik.

Transport

Hvis du og din 1.-9. klasse har udfordringer med transport til gårdbesøget, kan I søge om økonomisk hjælp til bustransport via Åbent Landbrug Sydhavsøerne. Kontakt Dorthe Errebo Petersen på tlf. 40896236/ Dorthekai@gmail.com i god tid før det planlagte besøg.

UDFYLD AFTALE Ring først til Benjamin Berner Christensen på 23263819 og lav en aftale.

- mælk
- is fra eget ismejeri

Benjamin Berner Christensen
Hovgårdsvej 4
Keldbylille
4780 Stege

Se mere om Pollerup Hovgård her på deres egen hjemmeside

400 m.

I kan benytte både rute 660 R eller 664 til Stege, herfra skal I tage skolebussen ´Noret Rundt´. Alternativt kan I benytte telebussen, kontakt da kørselskontoret på tlf. 5536 2560.

Benjamin Berner Christensen