Assendrup Hovedgård, Haslev

Direktør på Assendrup Hovedgård

Assendrup Hovedgård er en gammel gård. Den nævnes første gang helt tilbage i vikingetiden. Nu er det en af de få gårde i Danmark, der er ejet af en fond. Det betyder, at landmand Kjeld Christensen, der bor på gården sammen med sin kone Pia og deres to børn, Klaus på 17 år og Stine på 21 år, er ansat som driftsleder i stedet for at eje gården selv. Kjeld skal have budgetterne godkendt af bestyrelsen, men ellers foregår det daglige arbejde ligesom på andre gårde.

De 325 dyr på Assendrup Hovedgård er af racen rød dansk malkerace. Omkring 275 af dem giver mælk, og resten er kalve og kvier, der endnu ikke er blevet til malkekøer, og så er der også goldkøer, som er køer, der holder pause fra malkningen.

Køer og kontorarbejde

Kjelds dag begynder og slutter med køer. Allerede klokken 5.30 er han ude i kostalden for at sige godmorgen til køerne og tjekke, at de alle er blevet malket og er sunde og raske. Køernes stald er indrettet sådan, at de frit kan æde foder og hvile sig i sengebåse med gummimadrasser. Når de vil malkes, går de selv hen til en malkerobot, hvor det hele foregår automatisk.

Kjeld tjekker altid udskrifterne fra robotten. Her kan han se den enkelte kos mælkekvalitet, om mælkemængden er ændret, og om koen er begyndt at bevæge sig anderledes, end den plejer.

Hvis en ko pludselig bevæger sig mere eller mindre, end den plejer, kan det nemlig være tegn på, at den er ved at blive syg, og så må Kjeld finde ud af, hvad der er i vejen. Når Kjeld har set til køerne, fodrer han kalvene.

Kjeld smutter på kontoret, når gårdens to ansatte og landbrugseleven møder ind klokken halv otte. Så overtager de arbejdet i stalden og marken, hvor der dyrkes majs, græs, raps og vinterhvede.

Når børnene kommer hjem fra skole, er Kjeld ved at være færdig på kontoret, og så holder han fri. Men han kan altid blive tilkaldt, hvis der er kludder med malkerobotterne. Klokken 21 går han en sidste tur over til køerne og siger godnat.

En pligt at åbne dørene

Kjeld synes, han er med til at fremme forståelsen mellem land og by ved at slå dørene op og invitere indenfor: ”Jeg synes, det er en af landbrugets vigtigste opgaver at fortælle resten af samfundet, hvad det er, vi har gang i, når vi laver fødevarer. Alle skal have mulighed for at se, hvor maden kommer fra”, siger han.

Når Kjeld får klasser på besøg, tager han dem med en på en rundtur, der følger koens liv fra kalv til malkeko. Undervejs kan man røre ved og snakke med kalve og prøve kræfter med gammeldags håndmalkning på en træ-ko.

Sommetider har Kjeld også kørt traktoren og mejetærskeren frem, så man kan se og røre ved det hele.

Læs mere gården på deres hjemmeside.

UDFYLD AFTALE Ring først til Kjeld Christensen på 20330027 og lav en aftale.

Kjeld Christensen
Assendrupvej 10