Taagemarksgaard, Gadstrup

I familiens eje siden 1697

Midt i den sjællandske muld ligger Taagemarksgaard. Her bor Tine og Villads Sørensen. Børnene Thøger og Maritte er flyttet hjemmefra. Villads driver Taagemarksgaard som et konventionelt landbrug med slagtegrise.

Landmanden

Villads er 11. generation på Taagemarksgaard. "Min familie har ejet Taagemarksgaard siden 1697. Jeg står selv for bedriften, og om sommeren får jeg hjælp til det daglige arbejde fra en landbrugsskoleelev. Det bedste ved at være landmand er friheden og arbejdet med naturen. Jeg holder meget af de udfordringer, det giver at arbejde med natur og dyr.”

Der bliver produceret 6300 slagtegrise om året på Taagemarksgaard. Alle grisene bliver indkøbt hos en anden landmand, når de vejer ca. 20 kg. De er på Taagemarksgaard, indtil de vejer omkring 115 kilo. Derefter bliver de slagtet på Danish Crown slagteriet i Ringsted. Det meste kød bliver solgt til England, og derfor bliver grisene kaldt "UK Produktion". Staldene til UK Grise er indrettet efter moderne principper.

I maj måned køber Villads to kalve, som får lov til at afgræsse græsmarken bag gården, indtil de bliver slagtet i oktober. Udover grisene og de to kalve, er der også en enkelt kat på Taagemarksgaard.

Der hører i alt 180 hektar jord til Taagemarksgaard. Det er det samme som 252 fodboldbaner. Villads ejer selv 110 ha og de sidste 70 ha forpagter han fra andre landmænd. På markerne dyrker Villads hvede, byg og vinterraps. Rapsen bliver solgt til olieproduktion, mens hvede og byg alt sammen bliver brugt til foder til grisene.

I kan tage bus 212 fra Roskilde hertil.

UDFYLD AFTALE Ring først til Villads Sørensen på 23314065 og lav en aftale.

- slagtegrise

Villads Sørensen
Hastrup Bygade 22
Hastrup
4621 Gadstrup

Jeg er 11. generation på gården. Min familie har ejet Taagemarksgaard siden 1697.

Villads Sørensen