Siggård, Skive

En moderne virksomhed

Per H. Andersen leverer rigtig meget mælk til Arla. Han har nemlig rigtig mange køer. Han har omkring 640 dyr. Halvdelen af dem er malkekøer, og de giver hver omkring 40 liter mælk hver dag. Den anden halvdel er kalve og unge køer, som ikke giver mælk endnu. Per har køer af to racer: Sortbroget og rødbroget dansk malkerace. Og så har han nogle, der er en blanding af de to racer.

Per bor på gården sammen med sin kone, Magali, der er fra Frankrig, og deres to børn, Camille og Victor. Per og Magali overtog gården i 2000 efter Pers far, som overtog den fra sin far, så Per er tredje generation på Siggaard. Magali arbejder ikke på gården, men på en virksomhed i Skive, der producerer og sælger professionelt rengøringsudstyr. Til at hjælpe sig med at passe den store gård, har Per seks ansatte på fuld tid.

Tidligt op

Klokken 5.30 om morgenen møder den første på arbejde på gården for at malke. Køerne bliver malket to gange om dagen med nøjagtigt 12 timers mellemrum, og det tager hver gang knap 5 timer.

Køerne skal også have noget at æde, og Per dyrker selv alt det foder, han kan. Græsset bliver høstet fem gange i løbet af sommeren, majsen høstes til september/oktober, og roerne tages op i november/december og ensileres derefter. Per har 198 hektar jord til gården. Derudover har han lejet 58 hektar, så han har jord nok til at dyrke alt det foder, køerne skal have. En ko spiser nemlig omkring 55 kilo foder om dagen, så der skal noget til. Kun kraftfoder, som er foder med meget protein eller stivelse, køber Per. Det kan han ikke selv dyrke.

En stolt landmand

Per har meget at se til på gården. Han ser sig selv som driftslederen, der sørger for, at det hele kører. Nogle gange må han selv hoppe i gummistøvlerne og hjælpe til, hvis en medhjælper er syg. Ellers er han alle steder og står for administrationen.

Når der er besøg, så er Per der: "Det er sjovt, og det er også en glæde at vise vores arbejde frem. Vi er jo stolte af det, vi laver", fortæller han. Både store og små elever er velkomne. De yngre elever vil gerne vide, hvor mange mælkekartoner en ko kan fylde om dagen. De store stiller mere spørgsmål om miljø og dyrevelfærd.

Per kan lide begge dele: "Det er en afveksling i en i forvejen afvekslende hverdag", forklarer han. Og så kan han også være med til at give alle dem, der ikke er vokset op på landet mulighed for lære noget om moderne landbrug.

UDFYLD AFTALE Ring først til Per H. Andersen på 20860897 og lav en aftale.

Per H. Andersen
Siggårdvej 33